Rozwój motoryczny i poznawczy w drugim kwartale

Rozwój psychomotoryczny dziecka – drugi kwartał.

Dziś dowiemy się jakie nowe umiejętności osiągnie dziecko w czasie kolejnego kwartału życia. Rozwój psychomotoryczny dziecka w pierwszym roku życia potrafi zdumiewać, a czasem niepokoić rodziców.
Kiedy dziecko przekroczy trzeci miesiąc swojego życia jest o wiele bardziej komunikatywne. Intensywność nauki posługiwania się swoim ciałem nie zwalnia po osiągnięciu kamieni milowych z wcześniejszego okresu.
Rozwój motoryczny i poznawczy w drugim kwartale życia (4-6 miesiąc) staje się bardziej zróżnicowany, rosną też możliwości wykonywania precyzyjnych ruchów. Najważniejsze osiągnięcia to:
a. chwyt ręką po tej samej stronie ciała,
b. krzyżowanie linii pośrodkowej ciała aby osiągnąć cel,
c. naprzemienne wykorzystywanie obu stron ciała,
d. spostrzeganie i badanie stóp,
e. rozwój funkcji ręki (rozkładanie palców czy przeciwstawianie kciuka, podpór na jednym łokciu),
f. przeniesienie ciężaru obręczy barkowej na kończynę podporową, kontakt kolan z podłożem,
g. podpór na otwartej dłoni.

Rozwój motoryczny w drugim kwartale życia

W pozycji na plecach na początku drugiego kwartału życia, dziecko zaczyna sięgać po przedmioty jedną ręka. Nie ujawnia się wtedy prawo czy leworęczność. Jeśli przedmiot jest po prawej stronie dziecko użyje prawej ręki, lub lewej jeśli przedmiot jest po lewej stronie ciała. Ciekawe jest to, że kiedy przedmiot znajduje się w linii pośrodkowej ciała, dziecko nie jest w stanie podjąć decyzji którą ręką go złapać, co wiąże się z jeszcze nieukształtowanym układem nerwowym. Jednak w drugiej połowie drugiego kwartału dziecko jest w stanie śledzić poruszający się przedmiot i podążać za nim ręką, pokonując barierę linii pośrodkowej ciała. Przełomowe jest wtedy wykorzystanie obu stron ciała, kiedy to jedna strona przejmuje funkcje podporowe, a druga podąża w stronę interesującej zabawki by ją złapać (ruch skręcenia tułowia).

Pod koniec 6 miesiąca dziecko obraca się już na brzuch. Aktywne są tu mięśnie skośne, które zostają użyte po raz pierwszy. Uaktywnione zostają stawy ramienne i biodrowe, biorące udział w obrocie oraz podpieraniu się. Z uwagi na niestabilność w pozycji na boku dziecko nie preferuje jej zanadto, traktując jako źródło straty energii. W czasie obrotu, oraz już w pozycji na brzuchu, dochodzi do kontaktu kolan z podłożem, a kończyny dolne ustawione zostają w pozycji półzgiętej. Jest to początek funkcji podporowej nóg.

Rozwój poznawczy w drugim kwartale życia – rozwój psychomotoryczny dziecka drugi kwartał

W pozycji na brzuchu dziecko bada teren naokoło siebie, zafascynowane mnogością obiektów. Dzięki nowej umiejętności jaka jest podpór na jednym łokciu, dziecko możne sięgnąć drugą ręką po przedmioty które chce zdobyć. Jest to przełomowa umiejętność ponieważ wymaga współpracy całego ciała, gdzie jedna ręka jest stabilna, a druga mobilna. dzięki ciągłemu napływowi bodźców i ciągłej stymulacji mały człowiek nieustannie dąży wyżej, ku górze. Przejawia się to przez podpór tułowia na otwartych rękach, z wysoko uniesioną głową.

Pod koniec 6 miesiąca życia ręka w swoim podstawowym zakresie chwytania i podpierania jest prawie w pełni rozwinięta. Dłonie potrafią ustawić się w osi długiej przedramienia, zginać grzbietowo w nadgarstku, z jednoczesnym wachlarzowatym rozłożeniem palców, oraz przeciwstawieniem kciuka. Kolejnym etapem będzie motoryka precyzyjna. W tym okresie dziecko zaczyna widzieć swoje stopy, łapie je oraz wpycha do buzi. Taka koordynacja wymaga wysiłku całego ciała – trzeba osiągnąć stabilną pozycję ciała, unieść nóżki i je dostrzec, a następnie złapać je rękoma, po czym wepchnąć do ust. Połączenie tych wszystkich czynności stanowi dla dziecka nie lada osiągnięcie.

Rozwój mowy – rozwój psychomotoryczny dziecka drugi kwartał

Na przełomie 4 i 5 miesiąca życia uwidaczniają się ruchy żujące żuchwy. Zaczynają wyżynać się zęby. Zmysł dotyku, zlokalizowany głównie w rękach i ustach staje się dominujący. Wzmacniają się mięśnie karku, szyi oraz sam język. pozwala to na wykorzystanie motoryki mowy w sposób świadomy. Dziecko zauważa rolę ust w artykulacji dźwięków. Główne sposoby okazywania ekspresji werbalnej to:
⦁ gaworzenie,
⦁ dźwięczne ciągi sylab, głoski krtaniowe,
⦁ radosne pokrzykiwanie.

Tak oto kształtują się umiejętności dziecka na jego półmetku w drodze do pełnego rozwoju motorycznego.

Być może zainteresuje Cię również, jak kształtuje się rozwój motoryczny dziecka w pierwszym kwartale życia? Wejdź i sprawdź.

Jeśli uważasz nasze treści za wartościowe podziel się nimi z bliskimi osobami lub napisz komentarz. To pomaga nam zwiększyć zasięg i dotrzeć naszym materiałom do szerszego grona odbiorców, dla których dbanie o zdrowie jest ważne.

Jeśli chcesz jeszcze lepiej dbać o zdrowie dołącz do naszej bezpłatnej grupy facebookowej gdzie otrzymasz od nas w prezencie więcej materiałów i wsparcie społeczności. Zapraszamy Cię także do polubienia naszej strony na FB, dzięki temu będziesz na bieżąco ze wszystkimi naszymi publikacjami. Posłuchaj też naszego Podcastu o Zdrowiu na Spotify.

Wnioskami i pytaniami możesz się z nami podzielić w komentarzach. Odpowiadamy zwykle we wtorki i piątki. A tymczasem bądź zdrów! Bądź zdrowa!

Bibliografia:
Orth H. Terapia metodą Vojty. pod red. Joanny Surowińskiej, Elsecier Urban & Partner, Wrocław 2013

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *