test cukierka marschmallow test covid-19 kwarantanna izolacja

Test Cukierka i COVID-19

Co łączy test cukierka i kwarantannę? Już spieszę z wyjaśnieniem, które może chwilę mi zająć ale opłaca się!

Marschmallow test – test cukierka

Jeśli interesujesz się psychologią zapewne znasz eksperyment z 1990 roku, który przeprowadzili Shoda, Mischel i Peake. Test pianki/cukierka dowiódł, że zdolność odraczania gratyfikacji (cierpliwego czekania na nagrodę) u dzieci pozwala przewidzieć ich osiągnięcia w wieku dojrzewania i później.

Aby ocenić zdolność czekania na nagrodę umieszczano dzieci w pustym pokoju, sam na sam ze smakowitą pianką, uprzedzając je wcześniej, że jeśli powstrzymają się od zjedzenia cukierka dostaną kolejnego po powrocie eksperymentatora. „Możesz zjeść piankę teraz, albo poczekać aż wrócę i wtedy dam ci drugą” mówił badacz i wychodził, pozostawiając dziecko z dylematem i smakołykiem na talerzu. Jak wymagające jest to zadanie można się przekonać, obserwując zachowanie dzieci podczas eksperymentu. Ich miny w rozkoszny sposób pokazują wewnętrzne zmagania.

Badacze dowiedli, że dzieci, które potrafiły czekać dłużej miały lepsze osiągnięcia w wieku dojrzewania i lepiej radziły sobie z frustracją jako nastolatki (Shoda, Mischel, Peake 1990).

Najnowsze badania (Watts, Duncan, Quan 2018) sugerują, że jeszcze inne czynniki mogły mieć wpływ na wyniki eksperymentu, ale generalnie potwierdzają wcześniejsze wnioski (Falk, Kosse, Pinger 2019) – im lepiej radzisz sobie z czekaniem na nagrodę jako dziecko tym lepsze masz osiągnięcia szkolne jako nastolatek.

Dlaczego tak się dzieje nie wiadomo do końca, niektórzy sądzą że chodzi o umiejętność samokontroli lub hamowania reakcji. Inni uważają, że może chodzić o inteligencję albo stosowanie strategii samoregulacji. Jak by nie było – jesteśmy w dokładnie takiej samej sytuacji jak dzieci z eksperymentu.

Dlaczego?

Izolacja w związku z COVID-19

A no dlatego, że autorytet (rząd, naukowcy, influencerzy, celebryci) mówi nam, że mamy zamknąć się w domu. Mamy zrezygnować ze swoich przyjemności, spotkań towarzyskich, niejednokrotnie ze swojej pracy i rutyny w zamian za obietnicę, że będzie dobrze. Obietnica jest dość abstrakcyjna, musimy się wysilić aby zwizualizować sobie cel – tak samo jak dzieci, które wyobrażały sobie drugą piankę, pierwszą mając tuż przed nosem. Pierwsza pianka była cały czas dostępna, pyszna, miękka, na wyciągnięcie ręki.

My mamy wprawdzie dodatkową motywację, jaką są kary za nieprzestrzeganie zakazu wychodzenia z domu, ale to nie potencjalna kara trzyma nas w izolacji, to silna wola. A silna wola może osłabnąć. Z czasem własny umysł zaczyna płatać figle, pojawiają się myśli w stylu „Na pewno nie wszyscy siedzą w domu”, „Nic się nie stanie jeśli przejdę się z dzieciakami na plac zabaw”, „Już tyle siedziałem/am w domu, że mogę sobie odpuścić”. Czekanie może się robić coraz trudniejsze – nie zobaczymy przecież owoców naszej ciężkiej pracy, aż do momentu kiedy to się skończy.

Jak Self-Reg może ci pomóc podczas kwarantanny

I w tym momencie wkracza Self-Reg – koncepcja dr Stuarta Shankera, która w założeniu ma pomagać rodzicom uczyć dzieci samoregulacji. Na naukę nigdy nie jest za późno – dorosłym samoregulacja też się przydaje. Dr Shanker w swojej książce Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości wprost odnosi się do testu pianki. Jego zdaniem dzieci w tym eksperymencie poddano silnemu stresowi. Autor zauważa:

Test marschmallow może się wydawać nieszkodliwą zabawą, został jednak dobrze przemyślany dla określenia radzenia sobie małych dzieci ze stresem […] Dziecko zostaje samo w sterylnym pokoju i nie ma do roboty nic innego niż siedzenie przy stole na niewygodnym krześle i gapienie się na cukierek umieszczony dokładnie na linii jego wzroku. Do tego dochodzi stres związany z czekaniem na nieznaną dorosłą osobę, która ma przyjść z nagrodą, oraz brak informacji o czasie, który już upłynął […] To jest test warunków skrajnych, bez dwóch zdań – przystosowana do czterolatków wersja kabiny deprywacyjnej w jakiej ćwiczą astronauci.

Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Warszawa 2016, Mamania. S. 42/43

My też jesteśmy obecnie narażeni na silny stres, a zdaniem dr Shankera o przystosowaniu decyduje nie samokontrola ale samoregulacja – nie możemy powstrzymać fal, ale możemy nauczyć się surfować.

O tym jak skorzystać z teorii Self-Reg piszemy w kolejnym artykule: jak wytrzymać w izolacji

Jeśli uważasz nasze treści za wartościowe podziel się nimi z bliskimi osobami lub napisz komentarz. To pomaga nam zwiększyć zasięg i dotrzeć naszym materiałom do szerszego grona odbiorców, dla których dbanie o zdrowie jest ważne.

Jeśli chcesz jeszcze lepiej dbać o zdrowie dołącz do naszej bezpłatnej grupy facebookowej gdzie otrzymasz od nas w prezencie więcej materiałów i wsparcie społeczności. Zapraszamy Cię także do polubienia naszej strony na FB, dzięki temu będziesz na bieżąco ze wszystkimi naszymi publikacjami. Posłuchaj też naszego Podcastu o Zdrowiu na Spotify.

Wnioskami i pytaniami możesz się z nami podzielić w komentarzach. Odpowiadamy zwykle we wtorki i piątki. A tymczasem bądź zdrów! Bądź zdrowa!

Bibliografia:

Falk, A., Kosse, F., & Pinger, P. (2019). Re-Revisiting the Marshmallow Test: A Direct Comparison of Studies by Shoda, Mischel, and Peake (1990) and Watts, Duncan, and Quan (2018). Psychological Science, 095679761986172. doi:10.1177/0956797619861720 

Shoda, Y., Mischel, W., & Peake, P. K. (1990). Predicting adolescent cognitive and self-regulatory competencies from preschool delay of gratification: Identifying diagnostic conditions. Developmental Psychology, 26(6), 978–986. doi:10.1037/0012-1649.26.6.978 

Watts, T. W., Duncan, G. J., & Quan, H. (2018). Revisiting the Marshmallow Test: A Conceptual Replication Investigating Links Between Early Delay of Gratification and Later Outcomes. Psychological Science, 29(7), 1159–1177. doi:10.1177/0956797618761661 

Zarenejad, M., Yazdkhasti, M., Rahimzadeh, M., Mehdizadeh Tourzani, Z., & Esmaelzadeh‐Saeieh, S. (2020). The effect of mindfulnessbased stress reduction on maternal anxiety and selfefficacy: A randomized controlled trial. Brain and Behavior. doi:10.1002/brb3.1561 

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *