Rozwój psychomotoryczny 6-9 mż

Rozwój psychomotoryczny 6-9 mż

Rozwój ruchowy i poznawczy w trzecim kwartale

Do tej pory nasz bobas opanował już większość umiejętności pozwalających mu badać świat w płaszczyźnie horyzontalnej. W okresie od siódmego do dziewiątego miesiąca życia dziecko zaczyna podążać w kierunku pionizacji. Do najważniejszych umiejętności opanowanych w tym czasie należą:

  • poznanie przestrzeni, patrzenie w górę,
  • prostowanie się przez siad boczny, łapanie przestrzeni nad sobą,
  • obrót z brzucha na plecy,
  • toczenie się jako metoda poruszania się do przodu,
  • precyzyjny chwyt, zwany pęsetowym.

Trymestr ten wiąże się z intensywnym rozwojem umysłowym dziecka, powiązanym z ogromną ciekawością. Zainteresowanie dziecka przesuwa się z płaszczyzny równoległej do podłoża w przestrzeń ku górze, a posiadane już umiejętności są przystosowywane do nowych potrzeb.

W 7 miesiącu dziecko osiąga nową pozycję, opierając się na dłoniach, kolanach i podudziach. Poznając tę nową sytuację, malec przenosi swój ciężar naprzemiennie z tyłu na przód, bujając się. Nie jest to czworakowanie, a jedynie etap przejściowy, po kilku tygodniach dziecko rezygnuje z tej pozycji.

Wyrazem lokomocji w tym czasie są obroty z pleców, przez bok, na brzuch, oraz w przeciwnym kierunku. Możliwe staje się też zatrzymanie ruch na boku, a dzięki temu wyprostowana ręka może sięgnąć wyżej do góry, aby złapać to, co zainteresowało malca. By jeszcze powiększyć zakres ruchu,  przedramię drugiej kończyny górnej zostaje wykorzystane jako podpórka, co unosi małe ciałko jeszcze wyżej i zwiększa zasięg ręki. Pod wpływem tej pozycji ciężar przenosi się na niżej położoną stronę miednicy oraz staw biodrowy i zewnętrzną stronę uda. Kręgosłup prostuje się. Nowa pozycja to siad boczny lub inaczej siad skośny. Jest możliwa do osiągnięcia zarówno z pozycji na brzuchu jak i na plecach. Ta rozwinięta około 8 miesiąca pozycja jest formą przejściową do raczkowania.

Innym sposobem lokomocji jest toczenie.  Polega ono na przesuwaniu się, naprzemiennie na przedramionach do przodu, a nogi są dociągane do reszty tułowia. Nie należy mylić tej formy ruchu z czworakowaniem.

Rozwój motoryki małej w trzecim kwartale.

W tym okresie dziecko orientuje się w trzech płaszczyznach oraz potrafi łapać małe przedmioty. Za pomocą kciuka i palca wskazującego łapie kłaczki lub okruszki. Chwyt pęsetowy pozwala również na wydobycie z ciasnego pojemnika małych kulek. Ułatwia także jedzenie – dzięki chwytowi pęsetowemu dziecko może precyzyjnie łapać małe kawałki pokarmu i wkładać do ust. Samodzielne jedzenie jest znakomitym treningiem tej umiejętności.

Rozwój mowy w trzecim kwartale.

W 6-7 miesiącu życia dziecko opanowuje kolejne umiejętności związane z aparatem mowy i żucia, tj. ruchy boczne języka z zamkniętymi ustami. Boczne i rotujące ruchy żuchwy rozwijają się w umiejętność żucia. Do innych umiejętności związanych z przyswajaniem pokarmu należą:

  • picie z kubka (dlatego butelka ze smoczkiem staje się zbędna),
  • zgarnianie górną wargą pokarm z łyżki,
  • odgryzanie oraz przeżuwanie grubszych pokarmów.

Charakterystyczne jest to, że dziecko wkłada sobie do ust przedmioty, wydając przy tym różne dźwięki, dzięki czemu łączy ono poznawanie świata za pomocą rąk z tworzeniem dźwięków. Dziecko umie już wydawać następujące dźwięki:

  • dźwięki środkowej strefy artykulacji np. gen oraz ciąg gengengen,
  • dźwięki nosowe np. ng, geng,
  • głoski plozyjne: k, t, p,
  • potem w 8 miesiącu dochodzą głoski wargowe mieszane z samogłoskami np. mama, dada.

Na tym etapie nasz mały człowiek potrafi całkiem sporo, a przed nim jeszcze  długie miesiące do pierwszych urodzin!

Zobacz koniecznie poprzednie artykuły o rozwoju dziecka: Rozwój psychomotoryczny w pierwszym kwartale, Rozwój psychomotoryczny w drugim kwartale.

2 myśli na temat „Rozwój psychomotoryczny 6-9 mż

Dodaj komentarz

*