Ból głowy w ciąży

Sposoby na ból głowy w ciąży.

Przyczyny bólu głowy w ciąży.

Dolegliwości bólowe w ciąży nastręczają kobietom dużych trudności przede wszystkim dlatego, że lekarze ginekolodzy odradzają obecnie właściwie wszelką farmakoterapię ze względu na dobro dziecka. Ból głowy jest objawem, za którym mogą stać bardzo różnorodne przyczyny. Wśród przyczyn bólu głowy może się znajdować:

  • odwodnienie,
  • zmiany ciśnienia,
  • problemy ze wzrokiem,
  • wzmożone napięcie mięśniowe,
  • dolegliwości ze strony szyjnego odcinka kręgosłupa,
  • migreny,
  • zmiany hormonalne,
  • inne schorzenia neurologiczne.

 

Niezależnie od przyczyny, jeśli ból utrzymuje się długo i jest trudny do zniesienia należy zasięgnąć porady lekarskiej.

 W pierwszym trymestrze ciąży kobietom dokuczają mdłości, zgaga oraz wymioty, co może skutkować odwodnieniem organizmu.  Stan ten może pogłębiać przyjmowanie niewielkiej ilości płynów, a jednym z objawów małej ilości płynów w organizmie jest właśnie ból głowy. Często w natłoku codziennych obowiązków zapominamy o odpowiednim nawodnieniu organizmu, a płyny uzupełniamy dopiero gdy pojawi się pragnienie, będące jednym z pierwszych objawem łagodnego odwodnienia. Wypicie szklanki wody powinno być w wypadku pojawienia się bólu głowy pierwszą reakcją. WHO rekomenduje wypijanie około 2,5 lira wody w ciągu doby, przy czym wliczane są w to także płyny zawarte w posiłkach. Istotny jest też rodzaj przyjmowanych płynów – powinniśmy unikać mocnej kawy czy herbaty, przy czym nie musimy ograniczać się tylko i wyłącznie do picia czystej wody. Kawa zwiększa efekt diuretyczny i sprzyja wydalaniu wody z organizmu. Regulowanie nawodnienia organizmu w czasie ciąży może sprawiać pewne trudności z powodu tendencji ciężarnych do występowania obrzęków, ale co ciekawe, obrzęki mogą pojawiać się także w następstwie odwodnienia organizmu. Warto przy tym wspomnieć, że bardzo częstą przyczyną bólu głowy w ciąży są zmiany hormonalne wpływające na zwiększone gromadzenie się wody w organizmie w przestrzeni międzykomórkowej (obrzęki mogą być niezauważalne) oraz wzrost ciśnienia spowodowany zwiększeniem objętości krwi. W tej sytuacji ciężarnej kobiecie pozostaje leczenie objawowe – zimny okład w okolicy czoła lub karku, spacer na świeżym powietrzu czy odpoczynek w cichym i spokojnym miejscu. Można ponadto spróbować relaksacji (przykładowe metody relaksacji przy bezsenności w ciąży opisujemy tutaj), lub wykonać ćwiczenia oddechowe – należy ułożyć się wygodnie i wziąć głęboki wdech, następnie spokojnie wypuścić powietrze tak jakby się chciało zdmuchnąć świeczkę lub zaparować szybę. Wydech staje się wówczas dłuższy od wdechu, co sprzyja prawidłowemu natlenieniu organizmu. Spokojny oddech jest ponadto informacją zwrotną dla całego organizmu, że można się zrelaksować i rozluźnić napięte mięśnie, które również mogą być przyczyną bólu.

Zdarza się, że zmiana ciśnienia krwi oddziałuje negatywnie na oczy, a pogarszający się wzrok sprawia, że mięśnie okolic oczu napinają się, aby poprawić akomodację soczewki. Jeżeli podejrzewamy, że przyczyną bólu głowy są problemy ze wzrokiem należy zgłosić tę wątpliwość lekarzowi prowadzącemu i udać się do okulisty.

Wydaje się, że najczęstsza przyczyna bólów głowy, nie tylko w ciąży, znajduje swe źródło w odcinku szyjnym kręgosłupa i w nadmiernym napięciu mięśni. Ból ten może być zlokalizowany w okolicy potylicy, obręczy barkowej, karku, przedniej i bocznej okolicy szyi lub na skroniach w okolicy oczu. Zwykle wyczuwalne jest napięcie mięśni w rejonie ramion i karku lub ograniczenie ruchomości głowy. Ból o takiej etiologii można zwalczyć za pomocą masażu i ćwiczeń opisanych poniżej.

Przykładowe ćwiczenia na ból głowy w ciąży:

  1. Rozciąganie mięśni obręczy barkowej. Należy przyjąć pozycję siedząca, z ramionami wzdłuż tułowia. Wykonujemy głową skłon w prawo jednocześnie obniżając lewe ramie. Wywołuje to czucie rozciągania między szyją a ramieniem. Należy w tej pozycji pozostać na kilka spokojnych oddechów, gdzie wydech będzie dwa razy dłuższy niż wdech.
  2. Innym ćwiczeniem może być spokojne wykonywanie ruchów głową w maksymalnym możliwym zakresie. Zaczynamy od potakiwania, następnie wykonujemy skłony do boku oraz ruchy przeczące. Należy wykonać po kilkadziesiąt powtórzeń każdego z ruchów bez obciążenia i dociągania głowy „na siłę”. Ma to być swobodny, naturalny manewr, którego nawet wielokrotne powtarzanie nie będzie męczące.
  3. Możemy wykonać również automasaż za pomocą wspomnianej już piłki do tenisa lub własnymi rękoma, starając się uciskać całą dłonią mięśnie obręczy barkowej i karku (ramiona i szyja, a także część pleców na wysokości łopatek).

Nie należy jednak przesadnie walczyć z napięciem, ponieważ może być ono wywołane niestabilnością odcinka szyjnego kręgosłupa. Jeżeli w takiej sytuacji nadmiernie rozluźnimy mięśnie niestabilność kręgów może się pogłębić. Gdy obserwujemy zwiększone napięcie w obrębie mięśni obręczy barkowej i karku wskazana jest dokładna ocena przez lekarza lub fizjoterapeutę. Terapia może przyjąć postać ucisków i ćwiczeń z jednej strony rozluźniających, a z drugiej stabilizujących szyjny odcinek kręgosłupa. Należy tutaj zaznaczyć, że zmiany hormonalne w organizmie kobiety ciężarnej mogą wpływać na obniżoną stabilność stawów, co sprzyja pojawieniu się dolegliwości bólowych nieobecnych przed ciążą, także w obrębie kręgosłupa. W związku z powyższym warto szukać profesjonalnej pomocy, bo szansa na zwalczenie dolegliwości jest duża – leki nie są jedyną opcją, a metody alternatywne dają dobre rezultaty.

Dodaj komentarz

*