Jak dzieciństwo wpływa na dorosłość - style przywiązania

Jak dzieciństwo wpływa na dorosłość

Teoria Przywiązania

Ludzie są nastawieni na relacje. Jesteśmy zaprogramowani genetycznie do tego, żeby żyć wśród innych ludzi, cała nasza fizjologia jest temu podporządkowana. Pisaliśmy o tym przy okazji artykułu pt. dlaczego relacje są ważne. Dzisiaj zastanawiamy się jak dzieciństwo wpływa na dorosłość, jak przywiązanie kształtujące się w okresie niemowlęcym może nadawać ramy naszym dorosłym emocjom i zachowaniom.

Jeśli wolisz słuchać niż czytać, ten odcinek znajdziesz w formie Podcastu o Zdrowiu na Spotify, Anchor, Youtube i tutaj:

17. Jak dzieciństwo wpływa na dorosłość – teoria przywiązania

John Bowlby i Mary Ainsworth prowadzili badania nad stylami przywiązania u dzieci. Maleńkie dzieci poddawano eksperymentowi, który nazwano procedurą obcej sytuacji.

Podczas eksperymentu badacze sprawdzają jak dziecko reaguje na nowe otoczenie kiedy mama jest w pobliżu, jak znosi jej krótką nieobecność i w jaki sposób reaguje na matkę kiedy wraca. Na podstawie tych obserwacji wyłoniono cztery style przywiązania.

  • Wzorzec B: Przywiązanie bezpieczne – dziecko aktywnie odkrywa nowe pomieszczenie, jak mama wychodzi demonstruje niezadowolenie, ale kiedy wraca reaguje radością.
  • Wzorzec A: Przywiązanie lękowo-unikające – podczas rozstania nie demonstrują za bardzo negatywnych emocji a kiedy mama wraca unikają jej.
  • Wzorzec C: Przywiązanie lękowo-ambiwalentne – podczas całej procedury ujawniają silne emocje, zwłaszcza gdy mama wychodzi, ale złoszczą się na nią kiedy wraca.
  • Wzorzec D dotyczył dzieci doświadczających przemocy i znęcania się. Dzieci te zachowywały się podczas całej procedury w sposób nietypowy, przejawiały oznaki lęku wobec opiekuna.

Okazuje się, że bezpieczny styl przywiązania sprzyja rozwojowi: dzieci przywiązane bezpiecznie mają dobre relacje z innymi i sprawnie rozwijają się intelektualnie, potrafią regulować swoje emocje. Wśród dorosłych wyróżnia się jeszcze jeden styl przywiązania: wyuczone poczucie bezpieczeństwa. Osoby, które doświadczyły korektywnej relacji z bliską osobą prywatną lub profesjonalistą (np. psychoterapeutą) mogą, pomimo lękowego stylu przywiązania wykształcić w sobie poczucie bezpieczeństwa, co jest bardzo optymistyczną wiadomością.

Jak dzieciństwo wpływa na dorosłość – style przywiązania

Bezpieczne przywiązanie w dorosłości

Ten styl przywiązania powstaje, gdy opiekunowie reagują na potrzeby i stany psychiczne dzieci. Dzieci uczą się, że rodzice są godni zaufania a one godne miłości. Świat jawi się jako miejsce gościnne i bezpieczne. Inne osoby wydają się zasadniczo przyjazne. Takie dzieci dorastając, wchodzą w świat odważnie, otwierają się na nowe doświadczenia i wiedzą, że zawsze mogą poprosić rodziców o wsparcie. Dzieci dzięki zaangażowanym i odzwierciedlającym rodzicom nauczyły się, że ich potrzeby są ważne, a realizowanie celów możliwe. Dzięki temu, że rodzice nazywali ich stany emocjonalne i uznawali ich zasadność dzieci uczą się rozpoznawać i regulować własne emocje, potrafią też odczytywać uczucia innych i rozwijają w sobie empatię.

Lękowo-unikający styl przywiązania w dorosłości – jak dzieciństwo wpływa na dorosłość

Ten styl przywiązania jest typowy dla dzieci, których rodzice są emocjonalnie niedostępni, odrzucający i niedostrojeni. Rodzice takich dzieci nie reagują na wysyłane przez nie sygnały. Dzieci wytwarzają taki wewnętrzny model rodziców, w którym nie można polegać na opiekunach i trzeba sobie radzić samemu. Dzieci te są samowystarczalne, często zachowują się jak „mali dorośli”. W związku z tym, że rodzice nie dostrzegają i nie nazywają emocji dzieci, dzieci te mają trudność nawet w dorosłym życiu w nazywaniu swoich stanów emocjonalnych i z wykształceniem w sobie empatii. Tracą ze sobą łączność, ale ponieważ nie zaznały niczego innego mogą nie zdawać sobie z tego sprawy. Wyrastają z nich dorośli, którzy mają opinię osób chłodnych i zdystansowanych, ponad wszystko ceniących autonomię i niezależność. Otoczenie widzi ich jako chłodnych, kontrolujących i antypatycznych. Z dzieciństwa pamiętają raczej fakty, a nie relacje, twierdząc przy tym, że życie rodzinne nie miało wpływu na ich rozwój.  Badania dowodzą, że o tych osób częściej występują zaburzenia obsesyjno kompulsyjne.

Przywiązanie lękowo-ambiwalentne a dorosłość

Ten typ przywiązania pojawia się, gdy rodzice są dostępni niekonsekwentnie, czasem nie angażują się emocjonalnie w kontakt z dzieckiem, innym razem dokonują inwazji w psychikę dziecka. Jeżeli dziecko swoim zachowaniem wyzwala w rodzicu wspomnienie jego traumy, rodzic ten może nieświadomie zareagować na to wspomnienie zamiast na faktyczne potrzeby dziecka. Kiedy dziecko spokojnie bawi się na dywanie, ale coś uruchomi w matce poczucie opuszczenia może gwałtownie podnieść dziecko i mocno przytulić, mimo, że dziecko wcale tego w danym momencie nie potrzebowało.

Dzieci, których opiekunowie reagują w ten sposób żyją w ciągłym lęku o to, że ktoś zaraz wtargnie w ich świat, a ich własne potrzeby emocjonalne nie zostaną zaspokojone. Uwikłanie emocjonalne prowadzi do jeszcze innej ważnej konsekwencji. Takie dzieci mogą mieć trudność w wyodrębnianiu się od rodziców, wszystko do siebie odnoszą bardzo gwałtownie.

Jako osoby dorosłe mają skłonność do ulegania niepohamowanym wybuchom emocjonalnym, mają dużą trudność w nauczeniu się regulowania własnych emocji. Dorośli przywiązani lękowo bardzo pragną bliskości i jednocześnie obawiają się ją utracić, co niejednokrotnie prowadzi do ryzykownych zachowań, sprowadzających na ich związki dokładnie to, czego tak rozpaczliwie starali się uniknąć. Zapytani o przeszłe doświadczenia zazwyczaj mieszają przeszłość z teraźniejszością. Badania pokazują, że osoby te częściej w życiu dorosłym doświadczają objawów depresji. 

Zdezorganizowany styl przywiązania – jak dzieciństwo wpływa na dorosłość

Tutaj brak poczucia bezpieczeństwa jest skrajny. Pojawia się albo wówczas gdy rodzice boją się dzieci albo wtedy gdy rodzice wzbudzają lęk. Ten styl przywiązania występuje u 80% dzieci dręczonych. Dan Siegel tak opisuje doświadczenia tych dzieci: „Ich obwody odpowiedzialne za przeżycie wołają: uciekaj od źródła zagrożenia, jesteś w niebezpieczeństwie! Obwody odpowiedzialne za przywiązanie zaś krzyczą: Idź do osoby, do której jesteś przywiązany, ona zapewni ci bezpieczeństwo. Doznają lęku, który towarzyszy sytuacjom bez wyjścia. „

Może się zdarzyć, że zdezorganizowany styl przywiązania pojawi się w następstwie straty. Jeśli dziecko w młodym wieku utraci obiekt przywiązania i nie znajdzie się nikt, kto mógłby zastąpić tę osobę może to mieć szkodliwy wpływ na psychikę dziecka. Dziecko cierpi i szuka pocieszenia u osoby, której nie ma. Potrzebuje kogoś, kto zapewni bezpieczne emocjonalnie środowisko, w którym będzie można opłakać stratę.

Dzieci o tym stylu przywiązania nie potrafią utrzymać spójnego obrazu siebie. Przeskakują od jednego nieznośnego stanu emocjonalnego do drugiego, brakuje im integrujących doświadczeń przez co mają problem z wytworzeniem spójnego poczucia tożsamości. Jako dorośli mają problem z nawiązywaniem i utrzymaniem relacji oraz z regulacją własnych impulsów i emocji.

Wyuczone poczucie bezpieczeństwa

Relacja terapeutyczna daje możliwość uzyskania korektywnego doświadczenia pozytywnej więzi. W relacji z empatycznym, uważnym i rozumiejącym terapeutą możemy się nauczyć, że jednak warto ufać. Uczymy się rozpoznawać co wydarza się w naszej psychice, jak rozumieć psychikę innych ludzi oraz nasze relacje. Relacja terapeutyczna nie jest wolna od turbulencji, ale to co pozwala się rozwijać to nieustające dążenie terapeuty i pacjenta do zrozumienia tego co się dzieje, nawet (zwłaszcza?) jeśli emocje są silne. Psychoterapia oparta o relację terapeutyczną bardzo pomaga w odzyskaniu poczucia bezpieczeństwa, co sprawia, że żyje się pełniej.

Jeśli uważasz nasze treści za wartościowe podziel się nimi z bliskimi osobami lub napisz komentarz. To pomaga nam zwiększyć zasięg i dotrzeć naszym materiałom do szerszego grona odbiorców, dla których dbanie o zdrowie jest ważne.

Jeśli chcesz jeszcze lepiej dbać o zdrowie dołącz do naszej bezpłatnej grupy facebookowej gdzie otrzymasz od nas w prezencie więcej materiałów i wsparcie społeczności. Zapraszamy Cię także do polubienia naszej strony na FB, dzięki temu będziesz na bieżąco ze wszystkimi naszymi publikacjami.

Wnioskami i pytaniami możesz się z nami podzielić w komentarzach. Odpowiadamy zwykle we wtorki i piątki. A tymczasem bądź zdrów! Bądź zdrowa!

Bibliografia:

Sieff D. F. Jak uporać się z naszą traumą. Kielce 2020, Wydawnictwo Teofrast

Rajkumar, R. P. (2020). ATTACHMENT THEORY AND PSYCHOLOGICAL RESPONSES TO THE COVID-19 PANDEMIC: A NARRATIVE REVIEW. Psychiatria Danubina, 32(2), 256–261. doi:10.24869/psyd.2020.256

Van Leeuwen, W. A., van Wingen, G. A., Luyten, P., Denys, D., & van Marle, H. J. F. (2020). Attachment in OCD: A meta-analysis. Journal of Anxiety Disorders, 102187. doi:10.1016/j.janxdis.2020.102187 – ocd i unikający

Dagan, O., Facompré, C. R., & Bernard, K. (2018). Adult attachment representations and depressive symptoms: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 236, 274–290. doi:10.1016/j.jad.2018.04.091 – lękowo ambiwalentne i depresja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *