Jak zachęcić dziecko do jedzeni

Oto wisienka na torcie – wreszcie opisujemy sposoby zachęcania dziecka do jedzenia, których skuteczność została dowiedziona naukowo. Stosowanie tych strategii wiąże się z występowaniem u dzieci zdrowych nawyków żywieniowych.

Wcześniej opisaliśmy po czym poznać niejadka oraz czym charakteryzują się zdrowe nawyki związane z jedzeniem. Pisaliśmy także o sposobach, często wybieranych przez rodziców, które raczej zniechęcają dziecko do jedzenia. Warto zapoznać się z  tymi wpisami.

Przechodząc jednak do meritum:  z badań Podlesek i wsp. (2017) wynika, że autorytatywni (zbalansowani) rodzice chętniej wybierają skuteczne strategie, a ich dzieci przejawiają więcej zdrowych nawyków i rzadziej grymaszą przy jedzeniu (w przeciwieństwie do rodziców wybierających styl autorytarny i permisywny).

Jak zachęcić dziecko do jedzenia:

Wśród korzystnych strategii wspierania zdrowych nawyków żywieniowych znalazło się:

  • Układanie posiłku na talerzu w taki sposób aby śmiesznie wyglądał i kojarzył się z zabawą (np. uśmiechnięta buzia)
  • Opowiadanie o potrawie, która została zaserwowana,
  • Zezwolenie dziecku na wybranie tego, co chce zjeść w ramach posiłku, który jest serwowany
  • Chwalenie dziecka za umiejętność samodzielnego jedzenia
  • Zaangażowanie dziecka w planowanie i przygotowanie posiłku
  • Zachęcanie dziecka do próbowania nowych potraw
  • Zmiana posiłku w zabawę zachęcającą do zjedzenia
  • Modelowanie zachowań: mama i tata jedzą posiłek, więc dziecko też może.

Osobiście mam wątpliwości co do zmieniania posiłku w grę/zabawę, ponieważ mogę sobie wyobrazić zabawy potencjalnie szkodliwe. Nie sądzę na przykład aby jedzenie „na wyścigi”, tzn. „kto pierwszy zje kotleta, ten wygrywa” wzmacniało pozytywne nawyki żywieniowe, ponieważ wiadomo, że jedzenie w pośpiechu nie jest zdrowe. Jednocześnie sądzę, że można uatrakcyjnić wspólny obiad w inny sposób. Jeśli masz swoje sposoby – podziel się nimi w komentarzach! 

Generalnie okazuje się, że jeśli posiłek przebiega w miłej atmosferze, a dziecko jest szanowane, angażowane i zachęcane, zdrowe nawyki jakoś same się tworzą. Magia. Aby zachęcić dziecko do jedzenia warto być jednak wytrwałym.

Każda zmiana wymaga czasu, a dzieci bywają nieufne jeśli rodzice nagle zmieniają sposób zachowania. Wprowadzając nowe strategie warto uprzedzić dzieci o tym i wytłumaczyć jaki zamiar stoi za zmianą. Rezultaty w końcu nastąpią, jedyne co w międzyczasie należy robić to czekać cierpliwie i być konsekwentnym.

Jak zachęcić dziecko do jedzenia
Jak zachęcić dziecko do jedzenia

Jeśli po przeczytaniu artykułu nadal masz jakieś pytania – zadaj je w komentarzu. Odpowiem najlepiej jak umiem.

Odpowiadamy zwykle we wtorki i piątki.

Jeśli wolisz, żeby Twoje pytanie zostało między nami skontaktuj się ze mną przez naszą stronę na Facebooku. Pozdrawiam Cię serdecznie. 

Bibliografia:

Podlesak, A. K., Mozer, M. E., Smith-Simpson, S., Lee, S.-Y., & Donovan, S. M. (2017). Associations between Parenting Style and Parent and Toddler Mealtime Behaviors. Current Developments in Nutrition, 1(6), e000570. doi:10.3945/cdn.117.000570 

Collins, C., Duncanson, K., & Burrows, T. (2014). A systematic review investigating associations between parenting style and child feeding behaviours. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 27(6), 557–568. doi:10.1111/jhn.121

Dodaj komentarz

*